Op stap

Op verrassingsreis naar…

80277890_482257312428780_5036492081099440128_n.jpgOp 12, 13 en 14 december was ik op citytrip met m’n zus Stefanie. De bestemming kozen we deze keer niet zelf – in november gingen we wel nog zelf gepland naar Londen. Voor dit reisje lieten we ons namelijk verrassen: alles werd gepland door srprs.me! Hoe en wat deze reisorganisatie precies plant, vertelde ik reeds in op citytrip met srprs.me. Nu kan ik wel het super spannende vervolg en dus de bestemming vertellen…

Iets meer dan een week voor onze verrassingsreis ontvingen we een brief met onze kraskaart en een aparte, verzegelde envelop met onze instapkaarten. 80838335_1034577786901055_3530911400228552704_nEen week op voorhand konden we online het weer van onze bestemming zien. 15 graden en regen. Daarmee wisten we dat onze reis niet richting noorden zou gaan, zoals we vaak gedacht hadden. We hadden wel zin in een ijskoude kerstsfeer. Maar oké, zeker niet getreurd, we zouden dus richting zuiden gaan. Uiteindelijk blijven er dan nog heel wat mogelijkheden over. Wij dachten dan aan Madrid, Rome of Athene.

Maar het werd dus effectief afwachten tot op de luchthaven. De spanning liep echt dag per dag, uur per uur en op het einde ook minuut per minuut en seconde per seconde op.SRPRS

Donderdag 12 december, 10:50 uur. Eenmaal met de trein aangekomen op Brussels Airport gingen we op m’n smartphone naar onze srprs.me link, waar we onze krascode moesten ingeven. Hier online telden de minuten af, want die code ingeven kon pas vanaf 11 uur. Daar stonden we dan, in de inkomhal van de luchthaven, ons vrolijk op te jagen. Dan kunnen minuten toch wel lang duren precies. Maar het was uiteraard positieve stress.

Exact om 11 uur kraste ik op onze toegestuurde kraskaart de geheime code bloot. Vervolgens de code – al trillend van excitement uiteraard – ingeven op de link… Toen telden de seconden af… 5, 4, 3, 2, 1…

Jullie gaan naar… ROME!

Confetti en slingers spetsten van het scherm, met daarbij onze bestemming: Rome! Waaauw! We waren echt verrast en helemaal euforisch! 80426088_2458694711009178_5969587014784253952_nZo erg dat m’n zus op de verkeerde knopjes van haar smartphone had geduwd, waardoor ze de onthulling uiteindelijk toch niet bleek gefilmd te hebben. Wel een beetje jammer, maar oké… We gingen naar Rome! Rome zeg! The place to be in de kersttijd toch eigenlijk hé!

We vlogen met Ryanair en mochten instappen met prioriteit, we hoefden dus enkel door de veiligheidscontrole. We hadden dus nog tijd om wat vliegtuigen te checken – we zagen terug het Brussels Airlines vliegtuig met de Smurfen. Maar ook tijd om al eens te kijken waar ons hotel gelegen was – dat dus ook mooi gereserveerd was door srprs.me – en hoe er te raken. Het Fragrance Hotel St. Peter bleek nabij Vaticaanstad te liggen en daarmee dus op een boogscheut van het Sint-Pietersplein en de Sint-Pietersbasiliek! 79969829_607168803188951_655954897530781696_nMet de trein bleek de beste optie.

Donderdag 12 december, 13:20 uur. We gingen van de grond, met een laatste blik op het Atomium, richting Rome! Het werd een gezellige vlucht, van een kleine twee uur. Ik begon een boek te lezen, wat me enkel op reis lukt. Stefanie zat aan het raam en zag België achter ons verdwijnen. Het vakantiegevoel was snel aanwezig! Eenmaal geland op Fiumicino, de grootste luchthaven van Italië, zochten we het treinstation. 30 km, 8 euro en 1 uur later stonden we in ons hotel, dat slechts op vijf minuutjes stappen van station Roma San Pietro lag. Echt wel een ideale ligging!

Christmas in Rome

Na enkele probleempjes met onze sleutelkaart van onze hotelkamer raakten we toch binnen. Amai, ook nog eens een ideale kamer! Ruim, modern, proper, gezellig… We bleven zweven op onze roze wolk! Maar lang bleven we niet op ons hotel, Rome was calling!

80108672_605289190206137_1433884873403138048_n

We wisten intussen ook dat het de dag nadien zou regenen, we moesten er deze eerste avond dus al het beste van maken! We hadden er ook heel wat zin in, want nu het al donker was, waren we helemaal in de kerstsfeer!

Donderdag 12 december, 17:30 uur. Aan de receptie van ons hotel kregen we nog een groot en duidelijk plan mee van de stad en weg waren we. We konden eigenlijk niet missen voor onze eerste stop… De Sint-Pietersbasiliek (Basilica di San Pietro) torende boven de gebouwen uit. Eventjes zoeken naar de ingang van het Sint-Pietersplein (Piazza San Pietro)… Waaauw! Voor de zoveelste keer vandaag, maar dan nu nog voor het meest, zo onder de indruk! Wat een prachtig plein en indrukwekkende basiliek! Met dé grootste kerstboom die ik al gezien heb – zoals ik dacht in Een kerstboom in Schorisse. Hmmm genieten van Christmas in Rome! De Hallmark film met die naam had ik in de week voor ons vertrek trouwens nog gezien, toch een voorteken!

We besloten toch al een flink stapje te zetten. Niet op uitgaansvlak uiteraard, maar echte stappen om meer wonderen te ontdekken. We wandelden Vaticaanstad (Citta del Vaticano) uit richting de Engelenburcht (Castel Sant’ Angelo) en de Engelenbrug (Ponte Sant’ Angelo). Magisch!

Aan de overkant van de rivier Tiber (Fiume Tevere) gingen we door kleine, fijne straatjes vol kerstverlichting tot aan het plein Piazza Navona. Van daaraf was het niet ver tot het Pantheon. Deze antieke tempel dateert uit de tweede eeuw na Christus. Het lijkt misschien niet donker op de foto maar dat was het wel trouwens. Uiteraard wel (veel) verlichting op de monumenten. Alles zag er heel erg indrukwekkend uit!

More coming soon!

Een gedachte over “Op verrassingsreis naar…